Tuesday, June 11, 2013

Tilapia Goreng Bersos

I N F O

Ikan Tilapia merupakan nama umum bagi hampir seratus spesies ikan cichlid dari puak biologi tilapiine cichlid. Tilapia mendiami pelbagai kawasan air tawar dan, sekali-sekala, habitat air payau bermula dari alur anak sungai kecil dan kolam sehingga sungai, tasik, dan muara. Kebanyakan ikan tilapia merupakan haiwan maserba dengan kecenderungan pada bagi tumbuhan rumpair lembut dan detritus. Dari segi sejarah tilapia merupakan ikan tangkapan penting di Afrika dan Levant, dan menjadi semakin penting dalam akuakultur di sekeliling dunia!

Bagi kalangan kaki pancing di Malaysia (hampir seluruh dunia sebenarnya) siapa tak kenal akan si kecil pelahap, rakus, dan ramai "geng" ni...Haha jangan dipandang sinis pada golongan ini, selain isinya yang terkenal sedap dimasak dengan apa cara sekalipun..."bermain" dengan si cilik ni dengan tali halus dan joran berkekuatan ringan (ultra-lite power) memerlukan kemahiran yang baik jika tidak... Anda mungkin kecewa pada kemahiran pancingan anda.. Kenapa? Anda sendiri kena sahut cabaran si cilik ini dan menilai kemampuan masing-masing... Kalau di kolam-kolam pancing air tawar, spesis ini selalunya dipertaruhkan sebagai penyeri...kena pada harinya dilepaskan, pasti lumayan hasilnya...jadi, apa nak buat dengan "mereka" ni? Haaa... Ini dia... Sekali cuba...hari-hari nak pancing lagi!!!!!!!

Ikan ini menjadi pilihan dalam sukan pancingan saya iaitu teknik mengilat~ ....contoh umpan artificial pilihan saya menjerat spesis ini adalah bersaiz mikro seperti spinnerbait, spoon dan micro-crank.Opss~ resepi dijanjikan... Silakan mencuba..

Tilapia Goreng Bersos... Slurppp~

BAHAN-BAHANYAaa.....

1 ekor ikan tilapia (goreng garing)
1 tangkai daun kari
5 tangkai cili merah (cincang halus)
2 ulas bawang putih (cincang)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil serbuk lada putih
1 sudu kecil air sotong (botol)
3 ulas bawang merah (cincang)
4 cm halia muda (cincang)

CARA MENYEDIKAN:

# Panaskan minyak, dan tumis kesemua bahan cincang dan daun kari sehingga garing dan naik bau.
# Masukkan sos, serbuk lada putih dan air sotong.
# Bubuhkan sedikit gula dan air sotong serta sos tiram.
# Tuangkan sedikit air (suku cawan).
# Biarkan kuah mendidih dan menjadi pekat dan tuangkan ke atas ikan.

No comments:

Post a Comment